Dörrknackning en flopp i valrörelsen

av | sep 13, 2010 | Digitalt | 2 Kommentarer

I gårdagens tidning publicerade Dagens nyheter en undersökning genomförd av Synovate mellan den 6 och 9 september. 1 018 personer som är 18 år och äldre har bland annat fått svara på frågan om de blivit uppsökta i sitt hem av någon representant från ett politiskt parti. Endast sex procent av de tillfrågade svarade ja.

Undersökningen visar på ett stort misslyckande för partiernas satsningar på dörrknackning och personliga samtal. Socialdemokraterna har satt som mål att under valrörelsen genomföra en miljon samtal och Moderaterna har som målsättning att genomföra 300 000 hembesök.

Dess då mer framgångsrik har satsningen på egna hemsidor och sociala media varit. 13 procent av de tillfrågade har besök något eller några av de politiska partiernas hemsidor och en femtedel (20 procent) har haft kontakt med något parti via social medier.

Om DN/ Synovates undersökning bekräftas i de eftervalsanalyser som kommer att göras både av partier och fristående statsvetare och medieforskare innebär detta att den nya tidens möten och dialoger väldigt snabbt har etablerat sig som ett politiskt kampanjredskap att räkna med. Frågan är om någon ens kommer att prata om dörrknackning inför valrörelsen 2014. Att besöka väljarna i hemmet kan då redan ses som en snabbt uppblossande fluga likt gnuggisar eller Rubiks kub.

Mikael Zackrisson, Niclas Strandh och Kristofer Björkman skriver mer seriöst om ämnet.

2 Kommentarer

  1. Nils Dacke

    Eller brödmaskinen som kom på 80 talet och försvann fort. Det är nog så att de rödgröna nu har blivit slagna i den socialdemokratiska paradgrenen regeringsduglighet och det kommer ta lång tid att rätta till det om någonsin…

    Svara
  2. Jonatan

    Det övergripande målet med satsningar i alla kanaler måste ju ändå vara att vinna väljare – inte att observeras av väljare (även om man såklart för kampanjorganisationen måste sätta mål som är mätbara före valdagen). Ett väl genomfört dörrsamtal har otroligt hög conversion ratio i länder med historia av detta. Så hög som 0.1-0.2 i vissa swing states 2000 och 2004 i USA. Vore intressant att se resultatet av årets svenska villaknackningar (och kontrollgrupper) från partierna.

    Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Dörrknackning en flopp i valrörelsen | Magnus Kolsjö -- Topsy.com - [...] This post was mentioned on Twitter by Magnus Kolsjö, Magnus Kolsjö. Magnus Kolsjö said: Nybloggat: Dörrknackning en flopp i…
  2. Vilken nytta gör sociala medier i valrörelsen | Magnus Kolsjö - [...] Dörrknackning en flopp i valrörelsen [...]
  3. Oförmåga att förstå sociala webben – enda floppen i valrörelsen « Newsdesk PR 2.0 - [...] Läs också Mikael Zackrissons inlägg: “Nej, sociala medier är ingen röstmagnet, men det kan vara något mycket större” och…
  4. Strandh.DigitalPR » DigitalPR omvärldskollar [2010/09/16] - [...] Dörrknackning en flopp i valrörelsen [...]

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *