Öppet brev till Stefan Löfven om hur riksdagen fungerar

av | sep 4, 2018 | Politik

Hej Stefan,

När riksdagen återsamlas 15 dagar efter valet görs det ett upprop av alla riksdagsledamöter och sedan väljs det talmän som ska leda riksdagens arbete. Senast två veckor efter att riksdagen samlats första gången ska den hålla en omröstning om du som statsminister fortfarande har riksdagens förtroende.

Under valrörelsen har allianspartiernas ledare sagt att de ska rösta mot dig i en sådan omröstning. Hur Sverigedemokraterna kommer att rösta det vet vi inte riktigt. De kan rösta mot dig, då får du avgå som statsminister. De kan också rösta för dig eller välja att lägga ner sina röster. Oavsett vilket så kommer du då, som du själv uttrycker det, ”regera med stöd av Sverigedemokraterna”.

Om du förlorar statsministeromröstningen kan det tänka sig att Moderaternas ledare Ulf Kristersson får frågan från talmannen om han vill försöka bilda regering. Här har Alliansens ledare sagt att de kommer rösta ja till Kristersson som statsminister. Som jag har förstått dig, och ledarna för Vänsterpartiet och Miljöpartiet så kommer ni att rösta nej till Kristersson.

Man skulle kunna tro att de skulle räcka för att hålla Alliansen borta från regeringsmakten, som opinionsmätningarna ser ut just nu så kommer ni ju att få fler mandat i riksdagen än Alliansen men så fungerar det inte.

För snart ett halvsekel sedan när vi fick en ny och modern grundlag så bestämdes det att vi skulle ha vad som kallas negativ parlamentarism. Det betyder att en person som talmannen föreslår som statsminister också blir statsminister så länge det inte finns en majoritet av riksdagens alla ledamöter som är emot hen. Det krävs alltså att 175 riksdagsledamöter röstar mot en statsminister för att den inte ska bli vald.

Det är här det blir intressant vad Sverigedemokraterna gör. Precis som i fallet med din statsministeromröstning kan Sverigedemokraterna antingen rösta nej och då blir Kristersson inte statsminister eller så kan de avstå eller rösta ja och då blir han statsminister. Han har då varken mer eller mindre stöd av Sverigedemokraterna än du hade haft om du fortsatt på din post.

Tittar vi lite på hur en alliansregering skulle kunna få en budget genom riksdagen så är det sant att du kan stoppa en sådan budget. Det skulle dock kräva en av två saker; antingen att du gör en gemensam budget med Miljöpartiet och Vänsterpartiet eller att du och ditt parti röstar för samma budgetförslag som Sverigedemokraterna.

Ni socialdemokrater har ingen större vana av att lägga en gemensamma budgetförslag med Vänsterpartiet och Miljöpartiet i opposition. Ni har gjort det två gånger tidigare i samband med valet 2010 när Mona Sahlin var partiledare. Det säger i och för sig inget om att ni inte kan börja göra det till en vana nu men vem vill använda sin tid i opposition till ständigt kompromissande istället för att utveckla sin egen politik?

Om du och ditt parti istället röstar på samma förslag som Sverigedemokraterna, ja då är frågan vem det egentligen är som ger Sverigedemokraterna makt i svensk politik.

Hoppas mina hastigt nedtecknade rader varit till hjälp för öka din förståelse för hur spelreglerna i riksdagen fungerar.

Vänliga hälsningar,

/Magnus Kolsjö