I gårdagens tidning publicerade Dagens nyheter en undersökning genomförd av Synovate mellan den 6 och 9 september. 1 018 personer som är 18 år och äldre har bland annat fått svara på frågan om de blivit uppsökta i sitt hem av någon representant från ett politiskt parti. Endast sex procent av de tillfrågade svarade ja.

Undersökningen visar på ett stort misslyckande för partiernas satsningar på dörrknackning och personliga samtal. Socialdemokraterna har satt som mål att under valrörelsen genomföra en miljon samtal och Moderaterna har som målsättning att genomföra 300 000 hembesök.

Dess då mer framgångsrik har satsningen på egna hemsidor och sociala media varit. 13 procent av de tillfrågade har besök något eller några av de politiska partiernas hemsidor och en femtedel (20 procent) har haft kontakt med något parti via social medier.

Om DN/ Synovates undersökning bekräftas i de eftervalsanalyser som kommer att göras både av partier och fristående statsvetare och medieforskare innebär detta att den nya tidens möten och dialoger väldigt snabbt har etablerat sig som ett politiskt kampanjredskap att räkna med. Frågan är om någon ens kommer att prata om dörrknackning inför valrörelsen 2014. Att besöka väljarna i hemmet kan då redan ses som en snabbt uppblossande fluga likt gnuggisar eller Rubiks kub.

Mikael Zackrisson, Niclas Strandh och Kristofer Björkman skriver mer seriöst om ämnet.